Las Fallas - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Priscilla Sluijs - WaarBenJij.nu Las Fallas - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Priscilla Sluijs - WaarBenJij.nu

Las Fallas

Blijf op de hoogte en volg Priscilla

29 Maart 2015 | Spanje, Valencia

Las Fallas! Hét festival van Valencia waarvan ik het geluk had het mee te mogen maken! Voordat ik ga vertellen wat ik allemaal heb meegemaakt tijdens Las Fallas, ga ik eerst even een korte uitleg geven over het feest. Anders heb je geen idee waarom ze dragen wat ze dragen en doen wat ze doen (korte geschiedenisles, here we come).

Las Fallas is een feest ter nagedachtenis van Sint Joseph (geen flauw idee wie dat is, maar hij heeft vast iets goeds gedaan). Elke buurt van Valencia heeft een groep mensen (casal faller) die een jaar lang aan een ‘Falla’ werken. Een Falla is een groot beeldachtige constructie die ze dan op de laatste dag van las Fallas in de fik steken. Enorm zonde, als je het mij vraagt. Ze zijn zo ontzettend mooi, dat het gewoon zonde is om ze aan te steken (menig ‘fallera’ of ‘fallero’ is dan ook in tranen als hun Falla de lucht in gaat), maar het gebeurt wel. Falleras en falleros (a’s voor vrouwen, o voor mannen) horen dus bij een groep en hebben ook allemaal de traditionele outfit van Valencia aan. Op de foto’s die ik heb kun je zien hoe ze er bij lopen. Het is dan traditie dat elke casal faller bloemen naar het beeld van de heilige maagd Maria brengen. Dit is een beeld dat als enige niet in de fik gaat, maar in plaatst van wordt gevuld met duizenden bloemen, speciaal gerangschikt tot een soort patroon. Elke fallera en fallero brengt een boeket naar de heilige Maria toe. Elke groep wordt weer begeleid met een fanfare en er zijn wel 500 Fallas en dus ook wel 500 groepen mensen die bloemen moeten brengen… Je kan je wel voorstellen dat zo’n optocht dagen duurt. Erg gaaf.

Las Fallas begint op de laatste zondag van Februari en duurt tot 19 maart. Elke dag is er om 14:00 in Plaza Ayuntamiento een ‘Mascletá’. Dit is feitelijk knalvuurwerk, maar dan in een soort patroon of ritme. Hoe meer herrie, hoe leuker de Spanjaarden het vinden. Ik vond het stiekem allemaal een beetje maf, maar dat zal wel aan mij liggen. In feite was dat alles wat ik van die laatste zondag in februari tot ongeveer 14 maart heb meegekregen. Hier en daar was er nog een vuurwerkshow of een wedstrijd, maar dat was allemaal nog wel rustig. Wel is er één straat in Ruzafa, een wijk in Valencia, compleet versierd met lichtjes en was er ook af een toe een lichtshow (zie filmpje). Heel gaaf! Ook mogen ze hier de hele maand lang vuurwerk afsteken, dus rustig over straat zat er niet in. Rotjes lijken hier op knalerwtjes en wat wij zien als extreem lomp vuurwerk, wordt hier gewoon een menigte in gesmeten. Ik heb aardig wat Spanjaarden vuile blikken gegeven, moet ik bekennen.

De week van 19 maart hadden de meeste Valencianen vrij, en dat was ook goed te merken. Overal etenskraampjes, muziek, lampjes… Heerlijke sfeer! Die week van Fallas was er ook elke avond een vuurwerkshow waar je u tegen zegt. Niet normaal. Kosten noch moeite wordt er gespaard en gek op vuurwerk zijn ze hier ook! Kennelijk zijn ze er erg trots op en maken ze al het vuurwerk ook zelf in Valencia, dus dat snap ik dan ook nog wel.

Donderdag 19 maart had de hele stad vrij en ik heb ook de woensdag met veel moeite vrij gekregen, zodat ik nog wat meer van het feest kon mee maken. Helaas was het de hele week rot weer met regen, dus mijn geplande foto/wandeltocht langs alle Fallas viel een beetje in het water (yes, pun intended). Toch heb ik op woensdag nog aardig wat Fallas op de foto’s kunnen zetten. Dinsdagavond na de vuurwerkshow ben ik lekker wezen stappen (in de regen), maar na de vuurwerkshow van woensdag, had ik er even niet meer zo veel zin in. Om 2 uur begon de vuurwerkshow sowieso pas (ja, zoals ik al vaker heb gemeld, Spanjaarden houden van laat!) dus zelfs zonder nog te stappen lag ik pas half vier in bed.

De volgende dag was het alweer helaas slecht weer, dus ben ik pas ’s avonds weer naar de stad gegaan. Er zou om zeven uur een gave optocht zijn met vuur en dansers en de hele poespas… Maar ja, die waren om 8 uur nog steeds niet op de aangewezen plek. Uiteindelijk kwamen we er achter dat het was afgelast door de harde wind, dus hadden we een uur voor niets zitten wachten. Daarna maar ergens wezen eten (uitgebuit als een stel toeristen… waar we ook wel heel erg op leken) en daarna naar de lichtshow, nog wat Fallas bekeken en dan om 11 uur zouden de kleine Fallas (gemaakt door de kinderen) aangestoken worden (huilen dat die kinderen deden. Super sneu). Om 12 uur zouden de grote Fallas de lucht in gaan en om 1 uur de grootste, de leeuw op Plaza Ayuntamiento.

Het is moeilijk te beschrijven hoe dat in z’n werk gaat. Ik denk daarom dat ik de foto’s maar moet laten spreken. Gaaf was het sowieso! Toch vond ik het apart dat een optocht met vuur werd afgelast door harde wind maar beelden van 25 meter hoog wel aangestoken mochten worden… De brandweer was wel paraat en spoten alle huizen die dicht in de buurt stonden nat (ik zou ‘m knijpen als ik daar woonde). Ik moet wel bekennen dat ik het gevoel had dat ze even de controle kwijt waren bij de Falla waar wij aan het kijken waren, omdat de vlammen opeens wel een stuk dichterbij kwamen en de voorste rij toeschouwers opeens de achterste omver liep. Maar alles is goed gegaan! (behalve alle giftige stoffen die ik heb ingeademd, denk ik. Van milieuvriendelijk hebben ze nog niet gehoord).

Ik hoop dat jullie van de foto’s een soort sfeer impressie kunnen krijgen! Sorry als ze niet allemaal even goed zijn. Ik ben nou eenmaal klein, en boven m’n hoofd foto’s maken is soms best een beetje lastig!

Liefs,

Priscilla

  • 30 Maart 2015 - 23:52

    Brandon:

    Super gaaf zusje!

  • 31 Maart 2015 - 07:14

    Joke:

    He Cil,

    Leuk om te lezen hoe zo'n traditie in z'n werk gaat maar wat verschrikkelijk zonde dat ze al die poppen in de fik steken! Doen we hier toch beter met carnaval! ;-) Bij ons worden ze hergebruikt door de poppen te verkopen aan andere steden! ;-) Veel plezier nog daar maar volgens mij gaat dat wel lukken!

  • 31 Maart 2015 - 20:00

    Mama:

    hey lieverd, mooi verhaal wat zonde zeg dat dat allemaal in de fik moet

  • 02 April 2015 - 11:54

    Dries:

    geweldig goed verslag Cill je hebt je best weer gedaan hoor heel interessant om dat allemaal een keer mee te maken, wel groots opgezet, jammer dat het weer niet zo best was, maar dat komt ook nog wel, de foto,s zijn ook wel goed hoor Cill

    veel succes met alles Priscilla, met ons gaat alles goed hoor.

    Liefs Oma en Opa.

  • 05 April 2015 - 22:26

    Petri Van T Hoff:

    Hoi lieve Priscilla,

    Vanavond al je reisverslagen gelezen wat een belevenissen!
    Mooie foto's.
    We wensen je veel succes en alle goeds toe.
    Lieve groeten,
    Marco en Petri.

  • 08 April 2015 - 14:12

    Jennifer:

    Sorry nog geen tijd/wifi gehad om het te lezen! Super leuk weer :)

    Kus xxx

  • 08 April 2015 - 22:48

    IeN:

    jij hebt ook al zo,n leuk blog.

    Wat kan je leuk schrijven!

    We blijven je volgen,lieverd.

    Nog een fijne tijd daar!!!

    Liefs van opa Daan en oma Ien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Valencia

Priscilla

Voor mijn studie woon ik vijf maanden in het zonnige Valencia, Spanje. Hier zal ik mijn indrukken en belevenissen beschrijven!

Actief sinds 28 Jan. 2015
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 6052

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2015 - 31 December 2015

Espoo

27 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Valencia

06 April 2015 - 14 April 2015

Marokko

Landen bezocht: